perjantai 9. toukokuuta 2014

Vatsaystävällistä

Juttelin tänään erään ystäväni kanssa, joka on kärsinyt vuosia vatsavaivoista. Nyt hän on miettinyt aloittavansa superfoodin yksi kerrallaan, josko näistä löytyisi jotain apua.
Ennen kuin lähdetään katsomaan ja etsimään superfoodeista apua, niin katsotaan hieman ensin sitä perusruokavaliota.
Ensimmäinen hyvä askel on jättää ruokavaliosta pois valkoinen leipä, valkoinen pasta, sekä prebiootti. Prebioottiin kuuluu oligosakkaridit sekä inuliini, joita on "terveysjogurteissa". Ja valkoinen pasta sekä - leipä turvottavat ketä tahansa.
On olemassa myös ihan ääripää, johon tosin ystäväni ei kuulu, mutta tämä ääripää kärsii vatsavaivoista päivittäin, ja vaivat voivat hankaloittaa normaalia elämää. Tällöin on hyvä lähteä karsimaan ympäripyöreästi kaikesta, ei yhtäaikaa, vaan yksitellen, jolloin löydät sen pahimman aiheuttajan. Ja mikäli aiheuttajana ei olekaan prebiootti, halutessasi voit palauttaa sen takaisin ruokavalioosi. Mutta näissä tapauksissa lähdetään karsimaan fruktoosi, sorbitoli, ksylitoli, laktoosi, ruisleipä, pullat, lanttu, kaali, purjo (ja muutamat muut kasvikset sekä hedelmät), sekä aspartaami. Lista on pidempi, ja halutessa voin täsmentää tätä listaa.

Mitä sitten saa ja kannattaa syödä?

Viljatuotteissa valitaan aina täysjyvä, usein kaura on vatsalle lempeämpi kuin ruis. Tässä voi kokeilla ottaa vaikka se kaurapuuro osaksi aamiaista.
Runsaasti kasviksia, sekä marjoja.
Mikäli tuntuu, ettet tule kylläiseksi kuiduista, hyviä lisäkuitulähteitä on siemenet, sekä leseet.
Suositaan myös hapatettuja maitotuotteita (+ makeuttamattomat ja laktoositon on hyvät! vaihtoehdot), kuten piimä, raejuusto ja rahkat.
Runsasrasvaiset ja mausteiset ruoat sulavat erittäin hitaasti elimistössämme, joten näitä on hyvä välttää.

Ja mikä on tärkein neuvo, joka annetaan jokaiselle neuvoa kysyvälle?

Syö säännöllisesti - rauhallisesti, pureskele ruoka kunnolla, ja juo vettä.

Sitten niihin superfoodeihin!

Nopealla googlettamisella löytyi helposti muutama esimerkki vatsaystävällisistä superfoodeista.
Ensimmäisenä pakuri, joka on hyvä suositus kahvin juojalle, sillä tämä on hyvä sekoittaa vaikka aamukahvin joukkoon.
Toisena on hampunsiemen, joka on erittäin ravinto- sekä proteiinirikas superfood, ja näin ollen myös vatsaystävällinen.
Ensimmäisenä itse lähtisin pienen tutkinnan jälkeen kokeilemaan Psylliumia, joka hellii vatsaa erittäin kuiturikkaana superfoodina.
Ja viimeisenä mainittakoon Chia -siemenet, jotka saavat olomme tuntemaan kylläiseksi, koska hidastavat sokerien imeytymistä elimistöömme.

Nämä, ja monet muut superfoodit löydät superfoodtukusta;

2 kommenttia:

  1. Kokeilen heti ensimmäisenä nuita siemeniä, jos niistä löytyisi apua. Vaalean leivän ja pastan jätin juuri pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmoittelehan, oliko näistä sinulle hyötyä, kun olet kokeillut :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)