tiistai 9. joulukuuta 2014

Liikunnan aloitus sektion jälkeen

11/2014 Fit -lehdessä on kirjoitus "Synnytyssalilta treenisalille?", jonka ensimmäinen lause kuuluu "Kun tuore äiti hinkuu nyytti kainalossa treenaamaan ja kysyy ohjeita muilta äideiltä, totuuksia on yhtä paljon kuin vastaajia." Itse ainakin allekirjoitan tämän lauseen paikkansapitävyyden. Itse olen kokenut kaksi täysin erilaista raskautta, ja myös kaksi toisiinsa katsottuna erilaista synnytystä. Synnytyksiä on monenlaisia, on luonnollinen alatiesynnytys, on suunniteltu sektio, kiireellinen sektio, hätäsektio, on kivuliasta ja vähemmän kivuliasta toipumista.

2011 hätäsektioni jälkeen toipuminen oli todella pitkä ja rankka prosessi. Viikonloppureissulla -postauksessa kirjoitin, että tällä kertaa en tule ottamaan vastaan yhtä pitkää toipumista, vaan alusta alkaen pakotin itseni heti liikkeelle.

Monien harhaluulo liikunnan aloituksessa perustuu jälkitarkastukseen, joka on 5-12 viikon kuluttua synnytyksestä. Liikunnan voi aloittaa heti, kun itsestä siltä tuntuu. Omaa kehoa ja omaa vointia kuulostelemalla tietää, mikä itselleen on parasta. Tietenkin muistetaan järki ja kohtuus kaikessa, kuten siinä, ettei lähdetä heti vatsalihaksia treenaamaan, ainakaan sektion jälkeen.

Tänään minulla oli se päivä, kun en enää vain jaksanut liikkumattomuutta ja tekemättömyyttä. Sektiosta on tänään kulunut 18 päivää, eli karkeasti kaksi ja puoli viikkoa. Viime kuukausina minua on kiehtonut ajatuksena jooga, ja pilates, joten aloitin sektion jälkeisen liikunnan kymmenen minutin lyhyt joogalla, joka on tarkoitettu ja suunniteltu juurikin tähän ajankohtaan.




Video on lyhyt ja liikkeitä on vähän, mutta hyvä niin. Liikunta on hyvä aloittaa rauhassa, ja antaa kropalle aikaa tottua jälleen rasitukseen. Varsinkin minun kohdallani, kun koko raskauden olin tekemättä mitään.

Nyt on hyvä olo. Vaikken tehnyt paljoa, on mieli jo vähän virkeämpi, ja sain taltutettua liikunnan nälkääni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)