lauantai 6. kesäkuuta 2015

Sokerikierteessä

Olen suklaaholisti, sokerihiiri, herkkuperse (ja ei, en tarkoita hyvää takamusta!), ikuisessa oravanpyörässä hirveässä sokerikierteessä. Olen aina ollut. Pahimmillaan tämä sokerinhimo on nyt. Sokeria on saatava kaikissa eri muodoissa - suklaata, karkkia, kakkua, leivoksia, pullaa, muroja, ihan mitä vain, kunhan siinä on sokeria. Nimim, vedänpä tässä parhaillaan pulla kahveja...

Hetken harjoitettua itsetutkiskelua, tämä sokerihomma on korvien välissä. Olen monta viikkoa ollut sairaskierteessä. Ensin jalkapöydän tulehdus, sitten vatsatauti, ja nyt koko ajan kevyttä flunssaa. Kun en pääse liikkumaan, tekee mieli entistä enemmän herkkuja - koska koko hommanhan voi vain lyödä läskiksi. Kun en pääse siihen tekemisen makuun, ei synny mitään tuloksia, ja kun tuloksia ei näe, homma on ihan vesitetty. Joten miksipä en vedä niitä herkkuja siihen samaan syssyyn?!
Kuitenkin pienen pääni sisällä tiedostan herkkuhimoni, syyt ja seuraukset, ja myöskin kieltäytymisen mahdollisuuden. Vastaan sotii ajatukseni viikonloppuherkuttelusta. Viikonloppusin on herkut sallittu, mutta meni sekin homma läskiksi, koska ajatuksena ei ole kuitenkaan vetää herkkuja niin, että pahaa tekee.
Yhtenä ajatuksena oli, että alkaisin viikonloppuisin leipomaan tytön kanssa aina jotain pientä, sellaista, mikä ei päädy pakkaseen kummittelemaan, ja mikä ei olisi kovin sokerista. Näin voisi jättää kaupasta valmis eines makeiset ostamatta - suklaat, karkit, sipsit ym.
Kromi on ollut viikonlopun ajan mielessä. Koska tämä himo alkaa olla jo siinä pisteessä, että olen valmis tilaamaan kromia päästäkseni eroon tästä kierteestä.

Muutaman kerran karkkiostoksille mentäessä olen päätynyt kuitenkin ostamaan pähkinöitä, tai kuivattuja hedelmiä, tämä on tosi iso plussa! Mutta ehkä eilen mukaan kuivattujen hedelmien lisäksi lähti pieni suklaapatukka...
Sitten on tietenkin kaikki kissanristiäiset, pääsiäinen, vappu, äitienpäivä, syntymäpäivä, nimipäivä, juhannus... On ihan normaalia, että "merkkipäivinä" syödään herkkuja, mutta joskus tuntuu vähän tyhjästä nyhtäisyltä päivät, jolloin on herkut "sallittu".

Tavoitteena olisi 5:2, ja jättää raskaat einesmakeiset pois. Mutta kunhan pääsisi edes pariksi päiväksi eroon sokerista, sitten voisi alkaa se vieroittuminen.

Löysin FitFatFun - blogin puolelta muutamia irtokarkkeja terveellisempiä herkkuja, kuten Terveellinen Omenakaurapaistos ilman sokeria ja rasvaa, Proteiiniletut, Proteiinileivokset, Proteiinipannukakku, sekä kuuluisat banaani- ja mustikkaletut.




Kuvassa pääsiäisen aikana leipomani juustokakku, resepti TÄÄLTÄ.

- Krista da Sokerihiiri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)