lauantai 15. elokuuta 2015

Päivän saantisaldot

Juttelin eilen illalla ystäväni kanssa ruokailuista. Mitä tulisi syödä, kuinka paljon proteiinia tai hiilareita, miten tankkaukset toimii jne. Tästä sainkin idean kirjoitella aiheesta tänne. Heti alkuun korostan, että EN ole ravinto- tai liikunta alan ammattilainen, vaan toimin maalaisjärjellä, ja se, miten sovellan itseeni ruokailuja, ei tarkoita sitä, että sinun tulisi tehdä juuri näin.

En laske kaloreita, en käytä itseasiassa mitään laskureita minkään ravinnon suhteen, enkä punnitse ruokiani. Näin ollen en mene vannomaan gramman tarkkuudella paljon tasan tarkkaan syön päivän aikana proteiinia tai paljon kaloreita uppoaa minuun. Sen tiedän, että syön paljon. :D

Syön yleensä aamupalan herättyäni, lähes poikkeuksetta aamupala sisältää kaurapuuron voisilmällä tai sokeroimattomalla mehukeitolla, sekä maitorahkan lisukkeineen. Säännöllisellä ruokailurytmillä lähdetään eteenpäin, ja seuraava ruoka on lounas, joka on lämmin ruoka. Lounas sisältää lihaa/kanaa tai kalaa, joskus voi olla myös vihannespohjainen, pastaa/riisiä/couscous/kvinoa/tattari (näitä on nyt ihan liikaa lueteltavaksi, mutta ymmärrätte pointin), ja kasviksia. Välipala sisältää yleensä riisikakkuja, hedelmiä ja/tai kasviksia, jogurttia tai jotain muuta välipalan tapaista. Päivällisellä syödään jälleen lämmin ruoka, ja iltapalan syön yleensä kahdessa osassa, lasten kanssa syödessä tulee haukattua jotain pientä, ja lasten mentyä nukkumaan on vuorossa maitorahka lisukkeineen.

Meillä ei syödä valkoisia pastoja, eikä enää täysjyvää, aina tummaa tai gluteenitonta. Kalaa pyritään syömään pari kertaa viikossa, leipää syödään ehkä kerran kuukaudessa, nämä korvataan riisikakuilla. Mitään maustettuja jogurtteja en myöskään osta. Maitorahkaa mulla kuluu päivässä 500g, aamupalalla 250g ja iltapalalla toiset 250g.

Säännölliset ruoka-ajat pitävät nälän ja kiukun poissa, niin itseltä, kuin lapsiltakin. Illalla on hyvä syödä proteiinipitoinen iltapala, sillä pysyn sillä kylläisenä aamuun asti, eikä verensokerit heittele.

Sitten niihin herkkuihin.. Pyrin pitämään 5:2 toimintamallista kiinni. Joskus tulee arkisinkin herkuteltua, sillä jos käyn ravintolassa syömässä, en jätä jälkiruokaa väliin vain sen takia, että se on sallittu viikonloppuisin. Tai jos juhlat ovat keskellä viikkoa, tai brunssi, missä on herkkuja, niin kyllä mä koen, että hyvällä omallatunnolla voin niitä syödä. Jos morkkistuttaa, niin viikonloppuna voin vetää vähemmän herkkuja.
Mutta mitä pidän itse tärkeimpänä, en laske herkkuja, en leivoksia, en pullia, en jäätelöä, en suklaata, en mitään näistä mukaan päivän saantisaldoihin! Pidän huolen perussyömisistä, ja syön RUOKAA, herkut tulee tähän päälle, enkä todellakaan laske, että päivän kalorisaantiin kuuluu karkit tai pulla. Tai että saisin päivän proteiinini juuri leivotusta mustikkapiirakasta, missä on käytetty maitorahkaa. Nounou, ei missään tapauksessa. Puhtaat ruoat, hyvät ravintolähteet, ja tankkaus viikonloppusin. Pidän tärkeänä, että esimerkiksi proteiini, mitä tarvitsen, tulee maitorahkasta, kanasta ja oikeasta ruoasta.

Nesteytys on myös tärkeää, vettä juon litratolkulla päivänaikana. Vedellä, ja perus ruoalla pysyy kilot kurissa, nälkä poissa, mieliala hyvänä, lihakset saa "bensaa" ja pääsen kiinteytymään ja polttamaan rasvaa, sekä kasvattamaan lihasta hyvin. AMEN.



Goodlife -patukka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)