tiistai 26. tammikuuta 2016

Mikä on Foamroller?

Sain joulukuussa Foamroller.fi - nettikaupan kautta Prorollerin testaukseen, ja nyt hetken testauksen jälkeen ajattelin avata tännekin kyseisen rullan ideaa.


Mä olen pitkään tietoisesti vältellyt rullaa, enkä ole ikinä edes lähtenyt siihen tutustumaan. Mun silmissä tuo rulla on aina ollut turhake, joka asetetaan selän alle, ja rullaillaan hetki sitä selkää. Tämä harhaluulo paljastui heti täysin turhaksi lukiessani Foamrollerin pikaoppaasta tämän: "Suuri osa näkemistäni rullailijoista liikuttaa rullaa edestakasin kovalla paineella
kärsivä ilme kasvoillaan. Olen usein tehnyt
ihmisille testin, jossa mitataan esimerkiksi eteentaivutus, sitten hän saa rullataan ja mitataan uudestaan. Valitettavan usein liikkuvuus huononi rullatessa. Lihas siis reagoi suojautumalla supistukseen. Rullauksen pitäisi tuoda tuloksia heti. Tulokset ovat kivun väheneminen ja liikkuvuuden parantuminen."
Nyrkkisääntönä myös rullauksessa on se, että kipua ei saa tulla rullauksesta. Eli tässä EI päde sääntö, että mitä enemmän sattuu, niin sitä enemmän tehoa.
Ja pakko myöntää, että mä olin jo heti ensimmäisen rullauksen jälkeen niin rakastunut tähän! Ihan mieletön tunne, kun selkä ei enää kipuilekaan koko ajan. Sain jopa vähennettyä hierontojen, ja fysioterapian määrää rullan avulla.


Kipu ei paranna kipua, rullauksen tarkoitus on rentouttaa kehoa, ei satuttaa sitä. Rullauksella voi myös tehdä vahinkoa, jos sitä ei osaa käyttää oikein, eli täytyy opetella oikeat tekniikat.

Yksi harhaluulo oli mulla myös tämän rikkoutuneen selän kanssa se, etten voisi rikkinäisellä selällä rullailla. Fyssarilta sain siunauksen aloittaa rullailun hyvillä mielin. Rullaus ei korvaa venyttelyä, mutta venyttely ja rullaus yhdessä on erittäin tuottoisaa. Minulle on myös täysin mahdottomuus päästä joka viikko fysioterapiaan, joten rulla toimii hyvänä apuvälineenä, ja tällä saa myös tuloksia.

Rullaa voi käyttää melkeinpä milloin vain, ennen treeniä, treenin jälkeen, tai vaikka lepopäivänä kehonhuoltoon. Itse pyrin muutamana iltana viikossa käymään koko kehon läpi, ja tähän kuluu aikaa noin puolisen tuntia.


Rullailun avulla parannetaan kehon tuntemusta, kehon hallintaa sekä liikkeiden laatua. Tämän lisäksi parannetaan liikkuvuutta ja sitä kautta liikeratoja ja liikkeiden taloudellisuutta. Hyvällä liikkuvuudella ehkäistään revähdyksiiä ja mahdollistetaan tukilihasten toimintaa. Kiinnittyneiden fascioiden avaaminen parantaa ryhtiä ja vähentää kroonisia kipuja.



Ps. Kiitos kaikille, jotka osallistuivat blogin, facebookin ja sähköpostin kautta NRJ Workout -lippujen arvontaan. Arvonta on suoritettu, ja voittaja on saanut liput lunastettua itselleen.

maanantai 25. tammikuuta 2016

Herkkuletut

Maanantaina saa herkutella, ihan luvan kanssa, tässä tulee resepti terveellisiin banaanikauralettuihin.


  • 1 Banaani 
  • 3 DL maitoa
  • 3 DL kaurahiutaleita
  • 2 kananmunaa
  • halutessasi mausteita



Soseuta banaani, lisää muut ainekset ja soseuta uudestaan. Anna taikinan turvota puolisen tuntia, ja paista.
Mä tein taikinan tuplana, riittää seuraavaksi aamuksi aamupalalle. Lisäsin kanelia vielä taikinaan tuomaan lisämakua. 
Tämä maistui myös perheen pienimmälle sormiruokailijalle, ja vähän isommallekin herkkusuulle ;)




sunnuntai 10. tammikuuta 2016

New year - new you? (+ARVONTA)

Tuliko tehtyä jälleen uudenvuodenlupauksena New Year- New Me -lupauksia? Onko tavoitteena pudottaa painoa, kiinteyttää, karsia ruokavaliosta turhat pois, ja aloittaa ylipäätänsä terveellisempi elämä? Itse jatkan samalla linjalla kuin tähänkin mennessä, yritän syödä hyvin, ja treenata selän ehdoilla (vaikka mieli tekisi salilla nostaa painavaa rautaa), mutta yritän oppia olemaan myös armollinen itselleni.

Listaan muutamia hyviä vinkkejä tätä vuotta ajatellen, ja teitä ajatellen, jos näistä jotain hyötyä koituisi teille, itselleni ainakin.

Miten olisi nettivalmennus? Itselläni oli loppuvuodesta valmennus, jonka tulokset voit nähdä TÄÄLTÄ. Itsellesi pääset valitsemaan sopivan valmennuspaketin TÄÄLTÄ. Oikealla ruokavaliolla on todella suuri merkitys sille, että pääset haluamaasi tavoitteeseen. Valmennuksen kautta opit syömään oikein, ja saat myöskin tavoitteellisen treeniohjelman. Vaikka itse en pääse nyt kummemmin treenaamaan, pidän koko ajan huolen perusruokavaliosta, se on kaiken A ja O.

Kehonhuolto on myös erittäin tärkeää. Itselläni on käytössä Foamroller (tästä tulossa lisää myöhemmin), jonka kanssa huolto on paljon monipuolisempaa, kuin pelkkä venyttely. Muistetaan aina rankkojen treenipäivien illat pyhittää siihen huoltoon, mikä on aiheellista kovan treenin jälkeen. Erilaisia foamrollereita pääset valitsemaan TÄÄLTÄ . Heidän loistava asiakaspalvelunsa myös auttaa oikeanlaisen rullan valitsemisessa. Itse olin ainakin ihan hukassa, luulin, että rullia olisi vain yhdenlaista.

Pidetään huoli myös vitamiineista ja riittävästä proteiininsaannista, joissa oma ehdoton vakkaripaikka on Fitnesstukku. Sieltä ostoskoriin Dt, Omegat, monivitskut, sinkit, glutamiinit ja prodet. Ja koska herkuttelua ei saa unohtaa, ja vieläpä keskellä viikkoa sallittu herkku on  proteiinipatukat. Tuo goodlifen banaanisuklaa on jotain niiiiiiin taivaallista, että sitä ei uskoisi sallituksi herkuksi!

Muistatteko, kun taannoin kerroin korsetistani? Suosittelen korsettia jokaiselle, joka on läpikäynyt raskauden, sillä korsetti auttaa vatsan palautumisessa. Myöskin, jos vyötärösi on hukassa, tai ryhtisi huono, auttaa korsetti sinua.

Haluan auttaa jokaisen teistä alkuun projektissanne, joka on jo alkanut, tai kaipaa vähän tuulta siipien alle.
Pääset tutustumaan Yoogaia sivustoon ilmaiseksi tästä linkistä: https://fi.yoogaia.com/?referral=FDDLNH6YFQKD . Pääset tutustumaan vähän kehon huoltoon, ja rentoutumaan.

Itse uskon tavoitteisiin, sekä erilaisiin motivaatioihin. Minä haluankin motivoida neljää teistä, arpomalla neljä (4) lippua Nrj:n Workout tapahtumaan.
Osallistumaan pääset jättämällä kommentin tämän postauksen kommenttikenttään, jossa mainitset nimesi, sähköpostiosoite ei ole pakollinen. Kerrothan myös, kuinka monta lippua havittelet kyseiseen tapahtumaan. Otetaan kilpailuaikaa viikko, eli ensi viikon sunnuntaina, 17.päivä kilpailu loppuu.