tiistai 26. tammikuuta 2016

Mikä on Foamroller?

Sain joulukuussa Foamroller.fi - nettikaupan kautta Prorollerin testaukseen, ja nyt hetken testauksen jälkeen ajattelin avata tännekin kyseisen rullan ideaa.


Mä olen pitkään tietoisesti vältellyt rullaa, enkä ole ikinä edes lähtenyt siihen tutustumaan. Mun silmissä tuo rulla on aina ollut turhake, joka asetetaan selän alle, ja rullaillaan hetki sitä selkää. Tämä harhaluulo paljastui heti täysin turhaksi lukiessani Foamrollerin pikaoppaasta tämän: "Suuri osa näkemistäni rullailijoista liikuttaa rullaa edestakasin kovalla paineella
kärsivä ilme kasvoillaan. Olen usein tehnyt
ihmisille testin, jossa mitataan esimerkiksi eteentaivutus, sitten hän saa rullataan ja mitataan uudestaan. Valitettavan usein liikkuvuus huononi rullatessa. Lihas siis reagoi suojautumalla supistukseen. Rullauksen pitäisi tuoda tuloksia heti. Tulokset ovat kivun väheneminen ja liikkuvuuden parantuminen."
Nyrkkisääntönä myös rullauksessa on se, että kipua ei saa tulla rullauksesta. Eli tässä EI päde sääntö, että mitä enemmän sattuu, niin sitä enemmän tehoa.
Ja pakko myöntää, että mä olin jo heti ensimmäisen rullauksen jälkeen niin rakastunut tähän! Ihan mieletön tunne, kun selkä ei enää kipuilekaan koko ajan. Sain jopa vähennettyä hierontojen, ja fysioterapian määrää rullan avulla.


Kipu ei paranna kipua, rullauksen tarkoitus on rentouttaa kehoa, ei satuttaa sitä. Rullauksella voi myös tehdä vahinkoa, jos sitä ei osaa käyttää oikein, eli täytyy opetella oikeat tekniikat.

Yksi harhaluulo oli mulla myös tämän rikkoutuneen selän kanssa se, etten voisi rikkinäisellä selällä rullailla. Fyssarilta sain siunauksen aloittaa rullailun hyvillä mielin. Rullaus ei korvaa venyttelyä, mutta venyttely ja rullaus yhdessä on erittäin tuottoisaa. Minulle on myös täysin mahdottomuus päästä joka viikko fysioterapiaan, joten rulla toimii hyvänä apuvälineenä, ja tällä saa myös tuloksia.

Rullaa voi käyttää melkeinpä milloin vain, ennen treeniä, treenin jälkeen, tai vaikka lepopäivänä kehonhuoltoon. Itse pyrin muutamana iltana viikossa käymään koko kehon läpi, ja tähän kuluu aikaa noin puolisen tuntia.


Rullailun avulla parannetaan kehon tuntemusta, kehon hallintaa sekä liikkeiden laatua. Tämän lisäksi parannetaan liikkuvuutta ja sitä kautta liikeratoja ja liikkeiden taloudellisuutta. Hyvällä liikkuvuudella ehkäistään revähdyksiiä ja mahdollistetaan tukilihasten toimintaa. Kiinnittyneiden fascioiden avaaminen parantaa ryhtiä ja vähentää kroonisia kipuja.



Ps. Kiitos kaikille, jotka osallistuivat blogin, facebookin ja sähköpostin kautta NRJ Workout -lippujen arvontaan. Arvonta on suoritettu, ja voittaja on saanut liput lunastettua itselleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)