tiistai 9. helmikuuta 2016

Alku- ja loppulämmittelyt

Mä olen yleensä aina tehnyt salilla ennen treeniä alkulämmittelyt pyörällä, tai soutulaitteella. Loppulämmittelyjä en ole edes harrastanut, sen kyllä tuntee seuraavana päivänä, ja sitä seuraavana.

Nyt, kun salitreenit ovat olleet pannassa jo useamman kuukauden, yritän välillä kotona pientä kotitreeniä tehdä. Kotitreeneihin olen ottanut alkulämmittelyt, ja loppulämmittelyt mukaan, ja teen ne foamrollerilla.



Alkulämmittely rullalla on kevyttä painetta ja nopeaa sivelyä, maksimissaan 10 sekuntia yhtä lihasta lämmittäen. Hyvä vinkki on hoitaa yksi lihas kerrallaan, neljä nopeaa sivelyä, jolloin yhteen lihakseen menee noin kaksi sekuntia. Nopeaa, ja tehokasta. Varsinkin kuntopyörässä on se huono puoli, että saan sillä lämmitettyä alakropan, mutten keski- tai yläkroppaa. Rullailussa tuntuman tulee olla mukava, ei kivulias.



Loppulämmittelyn tarkoituksena on palauttaa kehoa, rentouttaa lihaksia, nopeuttaa nesteiden liikkumista ja avata mahdolliset kiinnikkeet. Tässä myöskin tarkkana, ettei tehdä hallaa liian suurella paineella.
Jos sivellessä löytyy kipeitä pisteitä, niitä voi kevyesti nytkyttää auki.



En voi tarpeeksi hehkuttaa tätä rullaa, tämä on aivan uskomaton. Herää vain yksi kysymys, miksi en aikaisemmin ole hommannut tätä? Lihasjumit ovat vähentyneet, lihaskivut ovat vähentyneet, sekä notkeuteni on parantunut. Rulla on myös käytössäni paljon tehokkaampi lämmittelymuoto, kuin kuntosalin laitteet.

Lue myös Mikä on Foamroller?

Paita  TÄÄLTÄ


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)