torstai 22. syyskuuta 2016

Ruokavaliotrendit

On karppausta, sokeritonta, gluteenitonta, maidotonta, raakaruokavaliota, vegaania, VHH:ta, laktovegataristia, laktoosi-intorelanssia, erilaisia ruoka-aine allergikkoja, fruitarismia, erilaisia dieettejä vaikka jokaiselle oma jakaa. Mä tipahdin kärryiltä jo ensimmäisen jälkeen.

Erikoisruokavalioitahan on erilaisten ruoka-aineallergioiden ja -yliherkkyyksien vuoksi.
Nykypäivänä erikoisruokavalioista on tullut trendejä. Kaikki syö jonkun ruokavalion tai dieetin mukaan, tai välttelee jotain ruoka-ainetta. Eli nykypäivänä ruokavaliot on varastettu trendeiksi.

Mä olen aina ollut kaikki ruokainen. Minulla ei ole mitään allergioita, eikä yliherkkyyksiä. Vuonna 2010 aloin huomaamaan lievää turvotusta valkoisen pastan jälkeen. Sinä vuonna jätin valkoiset pastat, ja kaikki, missä on käytetty valkoista jauhoa paljon, miltei kokonaan pois. Ensimmäinen lapseni syntyi vuonna 2011, ja sektion jälkeen kehoitettiin välttämään valkoisia jauhoja. Huomasin, kun välillä käytiin esimerkiksi pizzalla, että vatsa lähti turpoamaan ennätysvauhtia ruoan jälkeen, ja siitä alkoi vatsakivut. Kaiken huippu oli toinen raskauteni vuonna 2014. Sen raskauden jälkeen huomasin, että jouduin luopumaan niistä viimeisistäkin jauhoa sisältävistä tuotteista. Pystyn syömään ruokia, joissa on käytetty vehnäjauhoja pienissä määrin, mutta siihen sen rajan joutuu vetämään.

Ensimmäinen äitienpäivä kahden lapsen äitinä viime vuonna oli vikatikki. Olin leiponut yhtä jos toisenlaista herkkua brunssipöytään. Oli croissantteja, makeaa piirakkaa, suolaista piirakkaa, riisipiirakoita ja ties mitä. Herkkujen syönnin jälkeen iski aivan jäätävät kivut, ja itkin kotona sikiöasennossa odottaen kipujen helpottumista. Jouduin silloin hyvästelemään viimeisetkin suolaiset ja makeat leivonnaiset, joissa on käytetty vehnäjauhoja.

Toisen sektion jälkeen vatsani ei myöskään ikinä palautunut. Vatsa oli aina jalkapallon kokoinen. Välillä oli helpompia ja kivuttomampia hetkiä, ja välillä turvotti ja sattui niin, ettei pystynyt hengittämään kunnolla. Jasminin kanssa juteltiin reilu kuukausi sitten, ja hän väläytti minulle ideaa maitorahkattomuudesta. Ensin en lämmennyt idealle ollenkaan, sillä maitorahka kuului aamupalaani ja välipalaani, ja olen sitä syönyt kymmenen vuotta. Tukholmassa ollessamme korvasin maitorahkan muilla proteiininlähteillä, ja huomasin matkan aikana, että minua ei kertaakaan turvottanut tai särkenyt vatsaan. Matkan jälkeen laitoin Jasminille viestiä, että nyt olen valmis kokeilemaan maitorahkattomuutta, ja Jasmin teki minulle uuden ruokavalion. Nyt on kuukauden päivät kohta eletty ilman maitorahkaa, ja ilman jäätävää turvotusta ja kipuja!

Tänään söin pitkästä aikaa raejuustoa, ja huomasin, että senkin jälkeen vähän turvotti vatsaa. Nyt onkin mietinnän paikka, että muuttuuko maitorahkattomuus kokonaan maidottomaksi? Eikö vatsani enää kestä laisinkaan maitotuotteita?

Uuden aamupalan testailua
Olen sivusta seurannut jo kohta parin vuoden ajan, kuinka työlästä (omasta mielestäni) on löytää ne maidottomat tuotteet. Ja kaikkein suurin ikävä minulla on aamusmoothieta, jonka tein rahkaan ja marjoihin. Soijaa, ylipäätänsä papuja, vatsani ei kestä myöskään, joten soijajogurtit ja -rahkat on myös pannassa.

Vielä ei ole onneksi tarvinnut lähteä sille linjalle, että joudun kaikki tuotteet etsimään maidottomana, mutta pyrin välttämään maitotuotteita, sillä pelko niistä kivuista on iso. Tällä viikolla kaupasta kotiutui ensimmäinen kaurajuoma, ei se mitään suurinta herkkua ole, mutta kai kaikkeen tottuu?

1 kommentti:

  1. Välipalaksi/aamupalaksi/iltapalaksi sopii hyvin tälläinen maidoton herkku: Oatlyn mango-appelsiiniin turvota chiasiemeniä ja nauti jääkaappikylmänä. Tosi hyvää ja helppoa. Nam :) Ja kyllä siihen kauramaidon makuun tottuu. Niissä on makueroja eri merkeillä, joten kannattaa useampaa kokeilla et löytyy omaan suuhun sopiva.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! :)