lauantai 29. lokakuuta 2016

Dieetti vinkit

Se olisi puolitoista päivää vaille neljä viikkoa dieettiä takana, eli tästä dieetistä noin puolet on kohta ohi.
Muutamia ahaa-elämyksiä on dieetin aikana ilmestynyt, ja kirjaan ne tänne itselleni muistiin, ja muille jakoon.
Tärkeintähän on lähteä tekemään dieetti oikean valmentajan kanssa. Tätä nyt ei tarvitse varmaan edes ääneen sanoa, mutta asiantuntija aina mukaan!
Ja tästä lähtee.

Ennen dieettiä pistä treenivaatekappiasi uuteen uskoon, ellei sieltä löydy jo löysiä vaatteita. Niitä tulet tarvitsemaan dieetillä. Varsinkin näin kylmänä syksynä puen päälleni mielummin löysät ja pehmeät kollarit, kuin tiukat farkut. Käytän myös yläkropan treenipäivinä löysiä housuja salilla, ehkä haluan erota sieltä kireätreenitrikoo -porukasta, tai haluan tuntea oloni tässäkin mukavaksi.



Mausteet, ne on kova sana aina, mutta tärkeys korostuu dieetillä. Aamupuuro kardemummaan ja kaneliin keitettynä, leivonnaisiin piparkakkumaustetta, kanaan uutta tvistiä chilillä ja kurkumalla, mausteiden maailma on todella iso, leiki niillä!

Kananmunat.. Saanko sanoa ääneen, että mä välillä vihaan niitä kananmunanvalkuaisia? Aina keitettynä tai paistettuna, mutta niistäkin saa vaikka ja mitä muuta, vaikkapa sokeritonta marenkia. Kananmunien ostaminen taas on hauskaa - etsi ja löydä. Omassa ruokavaliossani kananmunien määrä on X, ja yleensä ostan kananmunat kennoina, joihin saan itse valita munat, ja hei, valitsen tottakai ne isoimmat! Isommasta kananmunasta saa enemmän ruokaa kuin pienestä :D

Aamupuuro. Keittämällä sen runsaaseen veteen saat enemmän puuroa, kuin vähäiseen vesimäärään keitettynä.

Raakaleivonta. Jos ei vielä ole tuttu, niin tutustu ihmeessä. Raakaleivonnaisilla voit saada rasvaa ja proteiinia ihan uudessa muodossa, ja vieläpä herkullisessa. Pakko sanoa, että en kaipaa enää vehnäjauhosokerikakkuja laisinkaan. Blogin puolellekin on tulevaisuudessa tulossa raakaleivonnasta lisää juttua!

Aerobiset. Niitä joko vihataan tai rakastetaan, mutta yleensä vihataan. Keksi niihin jotain kivaa. Mä vedin ennen lenkillä meidän kotisaaren ympäri, mutta nyt löin kaksi kärpästä yhdellä iskulla - lenkittelen lähimpään sittariin tekemään aina ruokaostoksia, ja miten kääntyikin aerobinen treeni iloksi, kun raahaat sittarista kilon kanafilee paketteja edullisempaan hintaan, kuin lähikaupasta.

Sosiaalinen elämä. Noh, harrasta sitä päivisin, jos saat mahdutettua sen treenien ja syömisten väliin, koska ne on dieetillä tärkeimmät. No ei kai, vitsi vitsinä (vaikka tottahan tuo on :D). Energiat on suhteellisen vähäiset dieetillä, ja unen määrä korostuu, joten iltamenot jää vähäisellekin (onneksi kotiäidillä ei ole iltaelämää :D).

Vesi. Dieetillä tulee oikeasti juotua vähintään sen kolme litraa päivässä vettä, ja hapotettuna se pitää nälän pidempään poissa. Meiltä löytyy sodastream, toivottavasti teiltäkin dieetin alkaessa.


Tämän syksyn dieettini on lyhyt, kaksi kuukautta. Ensi vuonna se tuleekin olemaan "hitusen" pidempi, nimittäin 20 viikkoa.. Viimeistään tämän ääneen sanomisessa muistetaan mentaalinen puoli. Mun edessä on syöty korvapuustia ja sipsiä, ja juotu mehua ja limua. Tässä hommassa pysytään tiukkana, ja eletään niille tankkauspäiville. Muista ne tankkauspäivät, jos meinaat sortua tai lipsua, laske kuinka lyhyt aika seuraavaan tankkauspäivään on. Mieti mitä haluat silloin syödä. Mieti, haluatko sortua ja vesittää projektiasi? Ethän sä turhaan tätä hommaa tee! Dieettaminen on hullujen hommaa, ei siihen ryhdy kukaan mukavuudenhaluinen ihminen. Tässä lennetään leppäkeihään tavoin ulos mukavuusalueelta heti ensimmäisen dieettipäivän aamuna. Pysy tiukkana.

Jaa mielessäsi dieetin kestoa. Ensimmäisen dieettiviikon jälkeen oli iso JES -olo! Ensimmäinen viikko suoritettu. Toinen viikko alkoi mennä jo melkein rutiinilla. Kolmannella oli jo hyvä ja onnistunut fiilis. Neljännen viikon jälkeen mä voin tällä kertaa ajatella, että nyt on puolet ohi. Puolet jo! Jaa dieetin kestoa puoliksi, siitä puoliksi, ja vaikka tankkauspäivä määränpäivänä.

Kyllä kun tästä kahdesta kuukaudesta selvitään, niin osaan valmistautua ensi vuoden 20 viikon dieettiin kunnolla. Tietous ja taitous kasvaa ja vahvistuu koko ajan.


Ihanaa viikonloppua! :)


Minua valmentaa tällä hetkellä Jasmin Ali


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)