tiistai 4. lokakuuta 2016

Miten me päästään eroon sokerista?

Elokuinen Kun sokeri sairastutti minut -postaus keräsi paljon kommentteja, herätti keskustelua, ja löytyi sielunkumppaneita.
Todella moni siis kamppailee tämän saman asian kanssa. Syödään liikaa herkkuja, ja niistä on vaikea päästä eroon.
Nyt lähdetäänkin miettimään, miten me päästään eroon sokerista. Otetaan tämä postaus ikään kuin Step 1 -postauksena, ja toivottavasti näitä steppejä ei tule satoja.

Ensimmäisenä asenaa on terveelliset herkut.
Omasta blogistani löytyy reseptejä esimerkiksi sokerittomiin muffinseihin, herkkulettuihin ilman sokeria, banaanipannukakkuun ja sokerittomaan mustikkapiirakkaan. Viimeisin terveellisempi herkku uutuus minulle on Wheyhey proteiinijäätelöt.

Proteiinijäätelö
Jos olet tarpeeksi sinnikäs, ja tahdonvoimaa riittää, niin mikset korvaisi viikonloppu herkuttelua näillä terveellisillä herkuilla? Jos kuitenkin haluat yhden herkkupäivän viikossa, niin terveelliset herkuthan voivat olla arkisin listalla, kun mielesi tekee herkutella, mutta haluat eroon liiasta sokerista.
Itse ainakin tästä viikosta eteenpäin aion herkutella oikeasti vain kerran viikossa. Mutta sen verran sokerihiiri mä olen, että kaipaan jonkun kunnon herkun!
Ja tähän mulla on ase! Aion kiinnittää jääkapin oveen tyhjän paperilapun, johon kirjoitan viikon aikana jokaisen herkun, jota minun on tehnyt mieli. Kun viikonloppuna herkkupäivä koittaa, ja jottei hommaa lyödä liian läskiksi, niin valitsen listasta sen yhden ansaitun herkun. Mä vahvasti luulen, että näin se herkku maistuu paremmalle, ja tuntuu ansaitulle.

Proteiinijäätelö

Minulla alkoi eilen dieetti, ja miksi meninkään eilen sanomaan ääneen, että vielä ei nälkä ole? Koska tänään on ollut aivan armoton nälkä. Vatsa kurnii tälläkin hetkellä.. Tähänkin mulla on keino, nimittäin vihannekset. Niitä voi syödä niin paljon kuin vatsa vetää, ilman, että tulee turhia kaloreita tai tunnontuskia. Huomenna aion kipittää kauppaan, ja ostaa pari kiloa porkkanaa. Porkkana, tuo mielettömän hyvä vihannes naposteluun, nälkään ja herkkuhimoon. Monta iskua yhdellä vihanneksella.

Proteiinijäätelö

Mitäs sitten, jos sorrun keskellä viikkoa herkuttelemaan? Aion olla tiukka itselleni, ja sortumisesta lähtee pois viikonlopun herkkupäivä. Tämä on sellainen kerrasta poikki -suhde, sokerin kanssa ei kannata lähteä pelleilemään.

Mistä olen kokenut muutamassa päivässä olleen itselleni apua? Kuplavedestä. Meiltä löytyy kotoa sodastream, ja en ole tainnut ennen juoda vettä näin paljoa, se oikeasti tehoaa, vaikken ikinä uskonut veden juonnin auttavan. Meillä on kaapit pullollaan herkkuja, muttei ole käynyt mielessänikään napostella niitä. Mä luulen, että dieetillä on osansa tähän peliin. Silloin, kun oli "massakaudella", sai syödä PALJON, joten nälkä kasvoi syödessä, sain paljon ruokaa, ja halusin vain enemmän. Nyt, kun on hiilarit alempana, luulisi, että herkkuja tekisi mieli enemmän, mutta se on päinvastoin. Tässä haluaa pysyä tiukkana.

Olen myös huomannut, että pienillä asioilla saa kivaa tvistiä omaan ruokavalioonsa, ja se saattaa myös vähentää herkkuhimoa. Minun päivittäinen välipalani koostuu Fastin pancakesta, ja sehän on herkkua, tosin terveellistä sellaista. Eli saan syödä yhden letun joka päivä! Entä oletteko kokeilleet edellisessä postauksessa vilahtanutta Laitilan Proegg smoothieta mansikan makuisena? Mä suosittelen kokeilemaan, sillä se on todella makeaa, herkkunystyrät saavat kyllä tyydytyksensä siitä. Myös pähkinät kuuluvat päivittäiseen ruokavaliooni, ja pieni muutaman gramman kokoinen naposteluhetki päivässä tuntuu kivalta.
Mausteet ovat myös se juttu. Oletko kokeillut kardemummaa ja kanelia? Kerran kun sille tielle lähdet, paluuta ei ole. Aamupuuro kardemummalla ja kanelilla on jotain niiiiiin hyvää.

Eli aseena ovat nyt terveelliset herkut, jos meinaa sortua keskellä viikkoa (miksei herkkupäivänäkin), yksi herkkupäivä viikossa, runsas vedenjuonti, kasvikset ja pieni lisätvisti omaan ruokavalioon mausteilla.

Proteiinijäätelö

Wheyhey proteiinijäätelö on muuten gluteeniton, sokeriton, 100%:sti luonnollisista raaka-aineista valmistettu, ja sopii myös diabeetikoille. Jäätelö on makeutettu xylitolilla, ja se sopii myös lapsille! Yhdessä pienessä purkissa on 160 kaloria, ja tämä sopii myös kasvissyöjille.
Maku on todella hyvä! Ihan normaalille jäätelölle maistuu, vaikka onkin terveellisempi vaihtoehto.


Jäätelöt saatu blogin kautta, yhteistyössä Oy Valkoinen Risti.

Yhteistyön välitti Mammalandia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)