perjantai 22. syyskuuta 2017

Syysherkkuja

Tiedättekö mikä tämä on?


Se on tämän hetken suurinta herkkua. Se on ruma, eikä houkuttele ostamaan, eikä välttämättä keksi äkkiseltään mitä siitä tekisi. Se on historian ensimmäinen kotimainen Hokkaido kurpitsa, ja se on taivaallisen hyvää! Valitettavasti kotimaista hokkaidoa ei saa tämän enempää, mutta kausi siirtyi Espanjaan, ja hyvät ihmiset, älkää ohittako tätä kaupassa. Kokeilkaa, tämä on suurta herkkua, vaikkei kauneimmalta näytäkään.

Kurpitsa on monien muidenkin tavoin erittäin monikäyttöinen. Kurpitsalle löytyy  monia reseptejä, ja sen kanssa saa miettiä, että mitä siitä tällä kertaa tekisi, sillä saatavilla on niin monta eri reseptiä.

Mä päädyin tällä kertaa tekemään kurpitsahummusta, joka oli niiiin hyvää, etten malttanut odottaa valmistumiseen asti syömistä. Kerron kohta, niin ymmärrätte hyvin.
Hummuksen seuraksi tein siemennäkkäriä. En ole vieläkään löytänyt sitä täydellistä gluteenitonta leipää, joten takuuvarma vaihtoehto on siemennäkkäri, sillä se on taivaallisen hyvää, soveltuu syötäväksi sellaisenaan, tai vaikka salaatin päälle rikottuna.

Syyskauden herkut on kesäherkkujen jälkeen suurinta antia. Makunystyrät hyrrää, ja pääsee maistelemaan uusia makuja. Kokeilkaa, antakaa rumille kurpitsoille mahdollisuus!

Siemennäkkäri & Kurpitsahummus


Kurpitsahummus

Tarvitset:

  • Kurpitsan
  • sitruunan
  • oliiviöljyä ja
  • mausteita ( sormisuolaa, juustokuminaa, chiliä, mustapippuria, korianteria ja kanelia)
Halkaise ensin kurpitsa, ja koverra sisältä siemenet pois. Tämän jälkeen leikkaa kurpitsa lohkoiksi, ja paahda ne 220 asteisessa uunissa noin 40 minuutin ajan. Ennen uuniin laittoa roiskuta päälle oliiviöljyä ja ripottele sormisuolaa.


Paahdettu kurpitsa

Ja tässä tämän reseptin ensimmäinen suloisuus; paahdettu kurpitsa. Meillä ei syödä ranskalaisia, sillä Fodmap -ruokavaliooni ei sovellu peruna, enkä ole ikinä bataattiranskalaisista saanut täydellisen rapeita ja hyviä. Joten nämä oli taivaaaallisen hyviä! Rapeita, todella hyviä, ja näistä naposteltiin lasten kanssa puolet pois ennen hummuksen valmistamista.

Jäähtymisen jälkeen siirsin paahdetut kurpitsat blenderiin, ja laitoin sekaan öljyn, puristin puolikkaan sitruunan mehun, heitin ylläolevia mausteita tuntuman mukaan, ja loraus vettä, ja blendasin ne samettisen pehmeäksi.

Siemennäkkäri

  • 85 g gluteenittomia kaurahiutaleita
  • 35 g chian siemeniä
  • 85 g kurpitsansiemeniä
  • 80 g auringonkukan siemeniä
  • 4 dl vettä
  • oliiviöljyä
  • sormisuolaa
Sekoita vesi, hiutaleet ja siemenet kulhossa, ja anna turvota reilun puolen tunnin ajan. Siemenien ei tarvitse olla juuri samoja kuin minulla, voit laitella mitä siemeniä vaan, mutta pidä chian siemenien määrä samana, ja siemenien yhteismäärä kahdessa sadassa grammassa. Turpoamisen jälkeen voitele leivinpaperi oliiviöljyllä, jos unohdat voitelun, näkkäri jää leivinpaperiin kiinni. Eli muista voitelu! Kaada seos levitetylle leivinpaperille, ripottele päälle sormisuolaa ja paista 180 asteessa noin 45 minuutin ajan. Jos näkkäri tuntuu vielä pehmeältä, niin paista hetki lisää, tämä riippuu aina uunista.

Ja nyt nauttimaan!!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)